Thursday, December 9, 2010

Anak kesayangan aku yang ke dua Nadjiha Binti Md Wahi

Anak kesayangan aku ini lahir pada 8/9/1983. Anak yang terbaik yang aku ada, manja kerana anak aku ini menyusu badan sehingga umurnya 2 tahun lebih, dan waktu itu aku mengandung anak yang ke tiga....

















Anak aku Nadjiha seorang yang berdikari. Masa kecil anak ini juga baik, tidak pernah memberikan masalah yang berat untuk aku. Waktu aku mengandungkan Nadjiha, juga aku ada masalah yang berterusan, namun apa daya aku kehidupan harus diteruskan. Waktu mengandung mabuk aku lebih teruk dari anak yang pertama. Masalah juga bertambah. Tapi aku sayangkan anak-anak aku. Aku banyak memendam rasa, maklum aku hidup ditengah-tengah gosip. Nadjiha ni, kelahiran agak lain dari anak pertama. Waktu lahir, tali pusat dia panjang dibandingkan tali pusat abang dia sewaktu doktor hendak potong, baby letak di bawah perut aku. Nadjiha ni, tali pusat dia melilit lengan, leher dan doktor angkat dia tinggi-tinggi. Masa ni aku nampaklah tembuni anak aku, sejak itu aku tak suka sangat makan daging. Tembuni Nadjiha ni ada karung, atau senang faham macam beg plastik. Bidan basuh tembuni dan masukkan balik dalam karung ini. Kata orang tua-tua, karung tembuni ini, untuk orang yang kaki berubat, baik untuk perubatan tradisional. Entahlah aku sendiri pun tidak pasti kebenaran itu. Satu lagi keganjilan Nadjiha ini, semasa lahir sudah tumbuh gigi dua batang di bawah. Aku lahirkan dia jam 09.00 pagi lebih kurang. Tapi keluar dari 'labour room' jam 02.00 petang. Aku dimaklumkan gigi anak aku ada dua batang dan doktor gigi akan datang untuk buat pemeriksaan untuk 'baby'. Selain itu kelahiran Nadjiha ni, menjadi biru disebabkan pusat yang melilit leher dia. Yang baiknya, waktu dulu-dulu bidan, nurse dan doktor baik-baik melayan pesakit. Mereka buatkan aku milo. Kelemahan dan pembawaan aku yang teruk mabuk mengandung selepas muntah yang terakhir aku, selepas melahirkan anak.

Add caption




No comments:

Post a Comment